Suficient de bune pentru a-ti asigura aderenta si manevrabilitate indiferent de sezon, dar nu destul de performante pentru zapada inalta sau zilele caniculare de vara. Create pentru compromis, anvelopele all season pot fi, sau nu, cea mai buna decizie pentru tine. Iti explicam in acest articol ce iti ofera in mod special si ce nu iti pot asigura eficient.
Anvelopele all season sunt laudate de unii si criticate de altii, in functie de experienta avuta si contextul de folosire. Este asadar de inteles de ce, cand te pregatesti sa cumperi un astfel de produs, vrei sa te asiguri ca iti vor fi cu adevarat de folos si investitia nu este doar o cheltuiala in plus. Afla din acest articol, pe scurt, ce avantaje si dezavantaje insotesc acest tip de cauciucuri auto si daca este cazul sa le achizitionezi sau nu.
Contents
PRO: Adaptabilitate superioara
Dintre categoriile de anvelope disponibile pe piata, cele de tip all season iti ofera cel mai inalt grad de adaptabilitate. Materialul din care sunt confectionate este conceput pentru a-si mentine proprietatile si pe vreme calda si pe vreme rece.
Specialistii indica drept interval termic optim de functionare -7 pana la +7oC, ceea ce nu inseamna insa ca imediat in afara acestuia cauciucurile vor ceda, ci doar ca incep sa isi modifice structura si nu mai pot oferi acelasi nivel de aderenta si tractiune. Le poti deci folosi pe parcursul intregului an, daca locuiesti intr-o zona in care temperaturile extreme sunt o raritate.
Tot la categoria adaptabilitate, trebuie sa stii ca anvelopele all season sunt singurele variante care asigura aderenta buna atat pe drum uscat, cat si pe suprafata acoperita de apa, noroi, zapada sau polei. Nici una dintre celelalte tipuri nu mai bifeaza toate aceste contexte de folosire. Acest avantaj are la baza profilul benzii de rulare si structura muchiilor cauciucurilor. Suprafata este in acest caz acoperita cu canale suficient de adanci si late pentru a asigura eliminarea rapida a zapezii si noroiului, prevenind acumularea pe roti, care poate duce la alunecare.
Designul modelelor all season include de asemenea o densitate mai mare de crestaturi fata de versiunile de vara, ceea ce le ofera tractiune si aderenta superioara pe suprafetele alunecoase, cum sunt cele acoperite cu polei sau gheata.
CONTRA: O versiune de compromis
Cand spunem ca anvelopele all season sunt o varianta de mijloc, spune in acelasi timp si o optiune de compromis. Concomitent cu posibilitatea de a le folosi pe parcursul mai multor anotimpuri vine si dezavantajul, care consta in faptul ca aceste cauciucuri nu sunt specializate pentru un anumit sezon. Fiind potrivite si pentru caldura si pentru frig, si pentru zapada si pentru asfalt uscat, nu sunt cele mai bune din oferta existenta, pentru nici una dintre aceste situatii.
Le poti utiliza in lunile calde daca temperaturile nu sunt foarte ridicate, insa nu iti vor oferi aceeasi manevrabilitate la viteze mari ca nivelul asigurat de anvelopele de vara. Suprafata cauciucurilor de vara este mai putin brazdata de canale si crestaturi, asigurand o suprafata mai mare de contact cu solul, care inseamna mai multa stabilitate si control superior cand te deplasezi repede.
In acelasi timp, peste 15 – 20oC, te poti astepta ca structura anvelopelor concepute pentru toate sezoanele sa inceapa sa se inmoaie, ceea ce se traduce prin aderenta si manevrabilitate redusa si deteriorarea mai rapida a cauciucurilor.
Comparandu-le cu alternativa dedicata in mod special sezonului de iarna, iti putem spune ca o anvelopa all season (aici modele comparate intr-o lista) nu va putea face fata prea bine zilelor cu ninsoare abundenta, chiar daca temperatura este inca in intervalul optim. Structura sa include santuri mai inguste si mai mici, in comparatie cu variantele de iarna, si densitatea crestaturilor este de asemenea mai redusa, limitand nivelul de aderenta pe care ti-l poate oferi daca stratul de zapada creste prea mult sau te confrunti cu gheata groasa, asezata pe suprafata mare. Versiunile all season nu pot deci, in nici un caz, inlocui complet cauciucurile de iarna, mai ales in regiunile montane.
Daca este vorba despre un an care se anunta geros, cu temperaturi foarte scazute, este mai bine sa optezi tot pentru versiuni de iarna, a caror structura este mai potrivita pentru inghet, pastrandu-si elasticitatea si aderenta.
PRO: Daca clima iti permite, le poti folosi tot anul
In conditiile in care vara nu se anunta cu temperaturi prea mari sau pe perioade indelungate, iar iarna este blanda, cu un set de anvelope all season poti sa te plimbi tot anul fara a fi nevoit sa mai ajungi in service pentru a le schimba. Pe langa banii economisiti, eviti si consumul de timp, care poate fi adesea destul de insemnat, tinand cont de faptul ca toti soferii isi schimba cauciucurile la masina cam in aceeasi perioada. Scapi deci usor de aglomeratie si nervi.
CONTRA: Potrivirea cu clima din Romania este partiala
Desi tara noastra este situata intr-o zona cu clima temperata, ne confruntam in unii ani, suficient de mult, cu temperaturi extreme, care te pot obliga sa cumperi un set de cauciucuri de iarna sau de vara, dupa caz, desi ai deja unul all season in casa. Tinand cont insa de iernile mai blande si cu nivel mai redus de precipitatii care par sa devina un trend, poti lua in considerare, daca locuiesti in zona de campie sau de deal, o combinatie intre cauciucuri all season si o versiune de vara, probabilitatea zilelor caniculare fiind mai mare decat a celor cu temperaturi foarte reduse.
PRO: Mai ieftine decat anvelopele de iarna
Pentru a oferi nivelul de aderenta si stabilitate pe sol care sa permita circularea pe drumuri cu gheata si zapada considerabila, cauciucurile de iarna implica tehnologie mai avansata care se traduce in materiale cu rezistenta foarte buna la temperaturi reduse si un profil special conceput. Toate aceste avantaje vin insa si impreuna cu un pret ceva mai mare decat cel al optiunilor all season. O caracteristica importanta daca bugetul joaca un loc important printre factorii de decizie pe care ii iei in considerare.
Lasa un comentariu
0 Comentariu