Ulei in antigel – ce trebuie sa stii

Am modificat articolul ultima data pe: 26.11.24

 

Cu cat ai mai multe informatii despre cum functioneaza masina ta, cu atat mai usor iti vei da seama in caz ca sunt anumite probleme si le vei putea remedia din timp, pentru a nu ajunge in situatii grave, iar in acest articol ne vom referi la patrunderea uleiului in antigel.

 

Indiferent ce tip de masina ai, autoturism sau camion, pe benzina sau pe motorina, motorul este partea principala a acesteia, cu ponderea cea mai mare, asa ca este bine sa cunosti cat mai multe amanunte care pot conduce la o viata mai buna sau, din contra, la defectarea acestuia.

In acest articol ne vom referi la ce se intampla cand ajunge ulei in antigel, din ce cauze, ce se poate intampla si ce sa faci in acest caz. 

 

La ce folosesc antigelul si uleiul?

Agentul de racire (sau antigelul) are un rol foarte important pentru buna functionare a motorului, asigurand o temperatura optima. Acesta se introduce in radiator si circula in jurul motorului, ajutandu-l sa nu se supraincazeasca si sa se comporte normal. 

Uleiul are de asemenea o mare importanta, deoarece scade frecarea intre piesele componente, ofera si o racire interna.

Din ce cauze poate ajunge uleiul in antigel?

Sunt mai multe situatii in care trece ulei in vasul de expansiune, iar mai jos iti prezentam cateva dintre cele mai frecvente probleme. Oricum, in caz ca ai constat ca ai ulei in antigel, este necesar sa te indrepti cat mai repede spre un service.

  • Garnitura de chiulasa este deteriorata. Aceasta este foarte importanta, deoarece are rolul de a asigura etanseitatea proceselor ce au loc in blocul motor si chiulasa. De asemenea, aceasta inchide circuitele si nu lasa ca uleiul sa se amestece cu antigelul. In timp, acesta se poate deteriora si cu cat sesizezi mai devreme si o schimbi, cu atat urmarile vor fi mai mici. Garnitura de chiulasa fisurata este si una dintre cele mai comune cauze pierdere antigel, asa ca, daca observi pete sub masina, fa o vizita la service in cel mai scurt timp. 
  • Garnitura termoflot defecta. Masinile pe diesel in general, au si un sistem suplimentar de racire pe ulei (termoflot). Acesta vine in contact cu temperaturi extrem de ridicate si, datorita presiunii, poate ceda in timp (are si un termen la care este bine sa il schimbi). Unul dintre cele mai evidente simptome termoflot defect este prezenta uleiului in vasul de expansiune. 
  • Capetele pistoanelor fisurate. Deoarece temperatura si presiunea la care lucreaza pistoanele au valori foarte mari, in timp pot aparea mici fisuri pe capete, ce vor permite atat scurgerea de ulei, cat si de aer. Din pacate, in acest caz, solutia este inlocuirea pistoanelor, care poate fi o operatie mai costisitoare, in functie de modelul de masina pe care il ai. 
  • Bloc motor fisurat. Este cea mai grava defectiune, in urma careia se poate gasi ulei in antigel. Cel mai probabil se va trece la inlocuirea blocului motor, ceea ce este o operatiune foarte costisitoare.

In urma acestor defectiuni, vei constata ca scade antigelul din vasul de expansiune, se combina cu uleiul, scad performantele masinii etc., asa ca trebuie sa mergi cat mai repede la un service. Inlocuirea garniturilor este mai putin costisitoare, asa ca, atunci cand te confrunti cu o astfel de problema, remediaz-o cat mai urgent, pentru a nu cauza alte defectiuni mult mai importante.

 

Cum poti sa iti dai seama daca ai ulei in agentul de racire?

Agentul de racire si uleiul au caracteristici diferite, atat ca si consistenta, cat si ca rol. Poti sa verifici nivelul de antigel si atunci, in caz ca acesta are o alta culoare si o alta consistenta, este posibil sa fie ulei in vasul de expansiune.

Mai sunt si alte procedee care te pot conduce la aceasta constatare si, daca te intalnesti cu ele, este bine sa faci urgent o verificare la un service:

  • Poti sa inmoi o bucata de hartie in antigel si apoi sa ii dai foc, in caz ca arde usor atunci cu siguranta acesta are si urme de ulei.
  • Daca in ulei gasesti funingine, inseamana ca cele doua lichide sunt amestecate.
  • Daca in antigel observi ca sunt mici cheaguri, ca niste bilute, atunci sistemul de scurgere este afectat. 
  • La un centru specializat se mai poate face un test cu un dispozitiv special de presiune. 

Ce se intampla cand uleiul patrunde in sistemul de racire?

In caz ca ai constat ca este ulei in antigel sau doar banuiesti, este bine sa te prezinti de urgenta la un service, deoarece in timp problemele se pot agrava:

  • Se pot uza rulmentii, deoarece mediul in care acestia actioneaza este nepotrivit;
  • Peretii cilindrilor se pot coroda;
  • Se infunda filtrul de ulei si astfel piesele interne ale motorului nu vor mai fi lubrifiate;
  • Deoarece uleiul va creste vascozitatea agentului de racire, acesta nu va mai circula normal si se va produce o supraincalzire a motorului.

 

Ce trebuie sa faci in cazul in care ai constatat ca este ulei in agentul de racire?

In primul rand, trebuie sa stii ca nu este bine sa mai folosesti masina in acest caz, decat pentru a ajunge la cel mai apropiat service. Asa cum am prezentat anterior, pot fi doar probleme ce se rezolva usor, precum schimbarea unei garnituri, schimbarea antigelului (se recomanda folosirea de solutie curatare instalatie racire auto) etc. 

Aceste probleme mai usoare nu implica costuri mari, acestea fiind in functie de tipul masinii.

In schimb, daca vei amana si vei circula in continuare cu masina, problemele se vor adanci si poti sa afectezi grav blocul motor, ceea ce va determina o investitie costisitoare. 

 

Fiecare dintre cele doua lichide are rolul sau si prezenta de ulei in antigelul auto nu este recomandata, afectand intregul sistem de functionare a motorului. Chiar daca nu esti priceput ca si mecanic auto, trebuie sa acorzi importanta masinii, sa o cunosti si sa verifici starea de functionare, sa schimbi la timp piesele recomandate, filtrele si fluidele, sa faci vizitele la service asa cum este indicat si, in caz ca observi o neregula in functionare, sa te prezinti la un atelier. 

 

 

Lasa un comentariu

0 Comentariu