Afla totul despre diferential – ce face aceasta componenta auto

Am modificat articolul ultima data pe: 26.11.24

 

Daca esti incepator sau chiar daca esti sofer de multi ani, este posibil sa nu stii exact ce rol are diferentialul pe masina si de ce este important ca acesta sa functioneze in conditii optime, din acest motiv ne propunem sa iti prezentam, in acest articol, principalele aspecte pentru a intelege principiul de functionare.

 

Sunt multi soferi, incepatori sau cu experienta, care nu stiu foarte multe detalii despre modul de functionare a masinii si, in caz ca au o problema, apeleaza la specialisti pentru a o rezolva. Nu e nimic gresit in acest comportament, dar este bine sa stii macar cateva aspecte de baza pentru a intelege problemele si pentru a nu te lasa pacalit de anumiti mecanici auto, care pot profita de nestiinta ta.

In acest articol ne propunem sa iti prezentam in mare ce inseamana diferentialul, care este rolul sau si principiul de functionare. 

 

Ce este diferentialul?

Poate ai auzit in timpul unor discutii cu prietenii sau ai avut probleme la masina si ti-a zis mecanicul despre diferential, dar inca nu ai avut curiozitatea sa vezi ce este de fapt. 

Acesta face parte din lantul cinematic al masinii, fiind o componenta de baza. Poate fi localizat in interiorul carcasei de la cutia de viteza sau poate avea o carcasa proprie. 

Ce rol are acesta?

Este important sa cunosti rolul diferentialului, acesta fiind responsabil cu buna functionare a masinii in timpul virajelor. Mai simplu spus, daca masinile ar parcurge doar drumuri aflate in linie dreapta, atunci acest modul nu ar mai avea rost.

Dar in trafic nu este asa de simplu, avand de multe ori de facut viraje, moment in care turatia rotilor este diferita, roata aflata la exteriorul curbei se va invarti mai repede decat cea aflata la interior. 

Aici intervine acest diferential, ce permite ca rotile sa aiba turatii diferite, in caz ca acesta nu functioneaza corespunzator si rotile se invart cu aceaasi viteza, pot aparea situatii critice in trafic si, de asemenea, anvelopele se vor uza foarte repede. 

Astfel, daca rolul cutiei de viteze este acela de a transmite putere la roti, intr-un mod controlat, diferentialul ajuta in momentul virajelor, ca rotile sa aiba turatii diferite pentru ca masina sa se comporte normal. 

Pe langa acest rol de baza, diferentialul mai are si alte atriburii precum: sa transforme miscarea longitudinala ce este transmisa de la cardan, in miscare transversala pentru roti; sa reduca turatia cardanului pentru a creste cuplul. 

 

Din ce este compus si cum functioneaza un diferential

Diferentialul preia de la cutia de viteza, prin intermediul arborelui de iesire, miscarea de rotatie transmisa si o repartizeaza catre roti, prin arbori planetari.

Din punct de vedere constructiv este destul de simplu, avand la baza un sistem de roti dintate de tipuri si marimi diferite. Pentru a functiona cat mai usor este dotat cu rulmenti, iar intreg procesul se desfasoara in baie de ulei, ce faciliteaza miscarea rotilor dintate. 

 

Ce tipuri de diferentiale exista?

Mai jos iti prezentam pe scurt cateva tipuri de diferential:

  • Diferential autoblocant – se foloseste la masinile ce participa la competitii sportive, la cele ce ofera performante ridicate, automobile ce au tractiune integrala, permite un viraj normal si elimina problemele ce apar la transferarea intregului cuplu spre roata ce se invarte in gol;
  • Diferential autoblocant cu lame – este foarte des utilizat in lumea moto-sportului, deoarece fata de cel anterior este mai eficient si are dimensiunile reduse;
  • Diferential cu alunecare limitata (L.S.D.) – pe langa constructia clasica, acesta mai are in plus cateva componete, si anume ambreiaje ce sunt pozitionate in spatele rotilor de tractiune;
  • Vascocuplajele de tip Ferguson – un mecanism compact, ce foloseste fluid de silicon si discuri perforate pentru a transmite miscarea;
  • Diferentialul Torsen – poate fi considerat o adevarata bijuterie in materie, cu trei grupe de angrenaj ce sunt formate din pistoane elicoidale sau cu dinti drepti. Poate fi folosit si la masinile cu tractiune fata, avand rolul de a interveni inainte ca masina sa patineze, dar este costisitor si din acest motiv mai putin folosit; 
  • Pentru vehiculele 4×4 sau SUV se foloseste o transmisie integrala nepermanenta, care sa il ajute pe sofer sa circule pe drumuri accidentate. De obicei acestea sunt dotate cu 3 diferentiale, cate unul pentru fiecare punte si unul interaxial, care permite turatii diferite pentru rotile fata – spate. Poti sa ai: diferential blocabil la comanda, liber sau autoblocabil. 

Cum poti intretine diferentialul auto?

In functie de tipul de diferential pe care il ai, poti sa il intretii:

  • Mai usor, daca este unul simplu, deschis, ce are nevoie doar sa pastrezi nivelul la baia de ulei, sa schimbi garniturile cand este necesar, daca auzi zgomote poti sa inlocuiesti rulmentii;
  • Mai complicat si cu o investitie mai mare, daca este unul autoblocant, unde mai pot interveni defectiuni si la discurile de ambreiaj, anumite arcuri.

 

Alte tipuri de diferentiale

Un diferential electric este o piesa foarte intalnita si in multe alte domenii. In mod special se folosesc disjunctoare diferentiale deoarece au rolul de a proteja impotriva incendiilor si asigura o protectie sporita pentru a nu te electrocuta. Este util sa ai un disjunctor diferential in casa, deoarece, daca exista pierderi de curent, acesta le va detecta si va intrerupe sursa pierderii de curent in sarcina, prevenind astfel electrocutarea. 

Acestea nu se recomanda pe circuitele de iluminat, ci in mod special trebuie utilizate pentru circuitele ce au un grad ridicat de risc. Poti sa gasesti usor in magazinele de specialitate sigurante diferentiale, dar consulta-te cu un electrician care sa te sfatuiasca ce sa alegi si sa te ajute la montaj.

 

Cu siguranta iti va fi de ajutor sa cunoscti mai multe despre diferentialul auto, pentru a-i acorda o atentie sporita, fiind foarte important pentru buna functionare a masinii tale si un comportament bun in trafic. Daca acesta este in stare buna de functionare, vei avea si mai putine situatii in care sa ai pana, dar este bine sa fii dotat totusi cu un cric hidraulic sau de alt tip, care sa te ajute sa rezolvi usor problema cand apare. 

 

Lasa un comentariu

0 Comentariu