Cauciucuri de iarna versus all season
Daca circuli iarna in conditii dificile, pe drumuri acoperite cu zapada, nu trebuie sa te gandesti prea mult daca sa alegi sau nu anvelope de iarna, ci trebuie din start sa optezi pentru acestea, in defavoarea celor all season, daca vrei siguranta cu adevarat. Ele vor face fata cu brio si vor oferi o buna aderenta in curbe, dar si franare la timp atunci cand e necesar.
Cand vine frigul (temperaturi mai mici de 7 grade Celsius), masinile trebuie sa fie echipate corespunzator, astfel incat sa poata fi controlate in siguranta, chiar si pe drumurile cu polei, gheata sau zapada. Pentru asta, ai nevoie de un set de cauciucuri care sa fie suficient de calitativ pentru a avea aderenta corespunzatoare.
Cand vine vorba de astfel de achizitii, oamenii isi indreapta atentia spre doua variante: de iarna si all season. Le vom prezenta in cele ce urmeaza, ca sa-ti faci o idee mai exacta si pentru a stii pentru ce model sa optezi.
Contents
Prin ce se caracterizeaza anvelopele de iarna
Cauciucurile intrebuintate de catre soferi, atunci cand e sezonul rece, sunt realizate cu mare grija si atentie, deoarece ele vor trebui sa faca fata unor conditii de drum mai grele. Acestea fiind zise, ele au canale adanci, care permit evacuarea apei cu usurinta si un numar mai ridicat de lame, pentru a oferi eficienta.
Materialele utilizate in constructia acestor anvelope sunt de cea mai buna calitate si nu se intaresc atunci cand temperaturile scad (cam ca garnitura intr-un minifrigider), pentru a permite o aderenta cat mai buna. Sunt varianta pe care trebuie sa o iei in calcul daca vrei siguranta cat mai mare, dar si eficienta in rulare.
Prin ce se caracterizeaza anvelopele all season
Daca e sa vorbim de pneurile pentru toate anotimpurile, trebuie sa stii ca ele sunt realizate cu o compozitie intermediara si au in interiorul lor cauciuc natural, dar si dioxid de siliciu, ceea ce le face sa fie mai putin rezistente.
Aceste tipuri de anvelope au pe suprafata lor atat profiluri de vara, cat si de iarna (in zig-zag) si vor fi eficiente, insa doar in zonele in care iernile sunt blande, deoarece nu vor face fata cu adevarat in conditii grele (drumuri pline de zapada, gheata, polei).
Sunt o varianta potrivita pentru persoanele care folosesc rar vehiculele in sezonul rece, iar atunci cand se intampla acest lucru se asigura de faptul ca asfaltul este curat.
Avantajele si dezavantajele pneurilor de iarna
Cand cumperi anvelope de iarna, trebuie sa faci totul in deplina cunostinta de cauza si sa iei in calcul atat avantajele, cat si dezavantajele pe care le au.
Referitor la plusuri, amintim in primul rand siguranta pe care o ofera. Asa cum spuneam si mai sus, sunt realizate in asa fel incat sa iti furnizeze aderenta de care ai nevoie, o franare in cele mai bune conditii, curbe luate intr-un mod cat mai corect.
Un alt avantaj al acestor pneuri consta in faptul ca ele nu sunt interzise de lege pentru a fi utilizate vara. Asadar, daca doresti sa le uzezi la maxim, pentru ca le schimbi, nu vei lua amenda daca esti prins cu ele in sezonul cald. Insa, mare atentie, deoarece poate fi si un mare dezavantaj! Specialistii nu le recomanda, deoarece exista pericolul explodeze din cauza caldurii.
Daca alegi sa folosesti pneurile de iarna pe timp de vara, ai in vedere faptul ca e probabil sa creasca volumul de combustibil utilizat, dar si sa uzezi mai rapid cauciucurile. Un alt dezavantaj in acest sens tine si de modul in care e controlata masina. Anvelopele pentru sezonul rece sunt ceva mai rigide, motiv pentru care te poti trezi cu: intarzieri la franare, trepidari in curbe sau derapaje.
Un ultim dezavantaj consta in nivelul de zgomot reprodus, acesta fiind mai mare la anvelopele de iarna. Dar, trebuie sa tii cont ca nici fara ele nu se poate sa circuli in siguranta.
Avantajele si dezavantajele pneurilor all season
In ceea ce priveste cauciucurile all year, acestea sunt varianta persoanelor ceva mai comode sau care locuiesc in zone cu ierni blande. E mai simplu sa le instalezi o data pe masina, apoi sa circuli cativa ani fara a mai avea grija faptului ca primesti amenda pentru ca nu le-ai schimbat la timp. Totodata, nici nu mai cheltui bani cu inlocuirea la vulcanizare, nici nu mai ocupi spatiu cand vine vorba de depozitarea lor.
In timpul iernii, pneurile all season au avantajul faptului ca ofera o aderenta mai buna pe zapada sau umezeala, fata de cele de vara. Insa, tine cont ca aceasta nu e totusi la fel de buna ca in cazul variantelor special concepute pentru iarna. Acest lucru se intampla din cauza faptului ca la temperaturi foarte scazute, devin rigide.
Anvelopele all year se vor uza mult mai repede, deoarece ruleaza in permanenta. In plus, acest lucru are loc si ca urmare a faptului ca au in compozitia lor o cantitate mai mare de cauciuc natural si dioxid de siliciu, fata de cum se intampla la modelele de iarna, de exemplu.
In ceea ce le priveste, concluzia e urmatoarea: ofera cu adevarat siguranta doar in iernile blande, cu strazi curatate si lipsite de gheata, polei si zapada din abundenta.
Aspecte de luat in calcul in alegerea anvelopelor de iarna sau all season
Cand intentionezi sa-ti cumperi cauciucuri auto, ieftine si bune, nu trebuie sa iei in calcul doar sezonul, ci trebuie sa te asiguri ca ele sunt potrivite pentru vehiculul tau, ca sunt cele specificate in cartea tehnica a masinii.
Va trebui sa alegi dimensiunile potrivite, dar si tipul de cauciuc, si indicii de sarcina si de viteza. De exemplu, 185/75R14 82S inseamna: latime de 185 mm, raport nominal de 75 (inaltimea este 75% din latime), constructie radiala (R), diametru de 14 inch, indice de sarcina 82 (475 kg) si de viteza S (180 km/h).
Totodata, mai tine cont si de clasa de consum (daca vrei sa faci economie de carburant), cea de franare pe suprafete umede (pentru a circula cat mai sigur), dar si perioada in care pneurile au fost fabricate.
In concluzie, siguranta pe sosele, pe timpul iernilor grele, poate fi asigurata doar de anvelope de iarna, care sunt construite astfel incat sa faca fata cu brio zapezii, ghetii si poleiului.
Lasa un comentariu
4 Comentarii
November 2, 2021 at 5:31 pm
Pt un drum lung de 3600 de km fara zapada, ce tip de cauciucuri imi recomandati?
De iarna sau allseason?
In romania sunt obligatorii cele de iarna sau se pot folosi si allseason?
Raspunde
November 8, 2021 at 8:28 am
Buna, Iulian,
Iarna sunt recomandate cele de iarna, indiferent de cata zapada se depune.
Ca la orice tip de cauciuc, si calitatea celor all season variaza in functie de brand si conditiile de productie – cauta testele efectuate pentru modelele all season pe care le ai si vezi cum se comporta in diverse conditii.
Toate cele bune!
Raspunde
September 11, 2020 at 11:04 am
Chestia asta cu anlope de iarna si de vara in Romania e numai manevra si lobby-ul producatorilor de cauciucuri.
La clima de la noi (in orasul nostru oarna trecuta nu a cazut NICI UN FULG DE ZAPADA), sunt ideale anvelopele all season, nu are nici un rost sa stai la cozi de 2 ori pe an pentru niste “beneficii” mai mult decat iluzorii.
Daca am locui in Norvegia sau Canada (unde inca mai gasesti ierni adevarate, desi tot mai rare) as mai intelege, desi in Canada sunt acceptate si anvelopele all season (de fapt cu ele sunt vandute masinile).
Raspunde
September 11, 2020 at 11:45 am
Salut, Gigi,
Multumim pentru feedback-ul oferit!
Cele bune!
Raspunde