Cat de vechi sunt anvelopele si de ce conteaza acest aspect

Am modificat articolul ultima data pe: 26.11.24

 

Anvelopele se uzeaza cu timpul, asta stie probabil toata lumea. Cand trebuie schimbate, insa? Si ce riscati daca mergeti cu ele, dupa ce un anumit grad de uzura a fost atins? Vom adresa explicatii si lamuriri in legatura cu acest aspect, in randurile ce urmeaza mai jos.

 

Este important sa ne schimbam periodic anvelopele, insa unii nu isi dau seama cand trebuie efectuat acest lucru. In ghidul de mai jos, specificam informatii clare despre cum va dati seama cat sunt de vechi si de uzate anvelopele dumneavoastra si daca exista necesitatea de a le schimba. De asemenea, vom atrage aatentia si asupra riscurilor la care va supuneti, daca veti rula cu pneuri uzate.

 

Cum ne dam seama de vechimea anvelopei, dupa cod?

Pe partea laterala a oricarui model de anvelope veti intalni un cod. Fiecare cod, prezentat ca o insiruire de litere si cifre, include informatii despre tipul de anvelopa, dimensiunile, viteza maxima suportata, sarcina si data productiei, care ne intereseaza pe noi.

 

 

Sa venim cu exemple: daca avem codul 225/55 R 17 97 W 4008, atunci el ne va spune urmatoarele: 225 este latimea in milimetri a cauciucului. 55 este grosimea, adica distanta de la margine la janta, exprimata in procente din latime, nu in milimetri! R inseamna constructie radiala, iar in zilele noastre, cam toate anvelopele sunt de acest tip. 17 se refera diametrul rotii, exprimat in inch (1 inch = 2,54 centimetri), iar 97 este indicele de sarcina, urmat de W, care este indicele de viteza, corespunzator unei limite de 270 kilometri pe ora.

Pentru aceasta sectiune, ne intereseaza 4008, care inseamna saptamana a 40a din anul 2008 – ATUNCI a fost produsa anvelopa respectiva in fabrica. Citind acest numar de patru cifre, compus din saptamana si ultimele doua cifre ale anului, va puteti da seama cat de vechi este pneul pe care intentionati sa il cumparati.

 

Cum verificam vechimea anvelopei, dupa uzura?

Expertii spun sa schimbam anvelopele dupa 5-6 ani, in medie, ori dupa 100.000 de kilometri de rulare. Insa, o anvelopa veche nu inseamna neaparat o anvelopa proasta. S-ar putea, la urma urmei, ca ea sa nu fi fost folosita, fiind pastrata intr-un garaj ani de zile. Ori ca vehiculul la care a fost echipata sa nu fi fost rulat mult. 

Din acest motiv, este important sa evaluati gradul de uzura al suprafetei de rulare, intrucat in special acest aspect are un impact asupra performantelor oferite de pneu. Cu toate acestea, cu timpul cauciucul se poate crapa, chiar daca nu este uzat. Din acest motiv, producatorii specifica o limita de ani, dupa care recomanda schimbarea lor: de exemplu, 6 ani pentru un model de la Goodyear.

Insa, este important sa verificat si gradul de uzura, la un pneu care a fost rulat mult. Veti avea nevoie de un subler special si sa masurati distanta adancimea santurilor. Daca aceasta este prea mica, compartiv cu ce scrie in manualul modelului de pneu, atunci anvelopa trebuie schimbata. De regula, un cauciuc nou are adancimea aceasta intre 7 si 9 milimetri, iar expertii spun ca el va trebui schimbat, atunci cand adancimea scade sub 2 milimetri. Ce atinge 1,6 milimetri ar trebui schimbat obligatoriu. 

La multe modele de anvelope, exista si indicatori cu ajutorul carora va puteti da seama vizual cand se impune schimbarea lor. Acestia sunt niste mici denivelari care apar din loc in loc pe canalele dintre striatii. Daca ele ajung la acelasi nivel cu suprafata de rulare a profilului pneului, atunci se impune schimbarea anvelopei.

 

Riscul de explozie

Este important ca orice sofer sa stie ce risca, daca nu schimba la timp o anvelopa veche sau uzata. Exista riscul de exploda pneul, atunci cand mergeti cu viteza mare si cand umflati prea mult roata. In plus, daca este cald si daca se incinge roata, atunci pericolul de a explora aceasta va creste. Chiar daca aveti un pneu vechi si uzat, ori unul nou, trebuie sa va protejati de explozii, intrucat la viteze mari ele va pot arunca de pe carosabil.

 

Riscul de derapare

Atat anvelopele cu un grad de uzura ridicat, cat si cele care au imbatranit, fara sa fie utilizate mult, ofera un risc ridicat de derapare. Chiar si cele mai bune anvelope de vara pot aluneca, pe carosabil ud, daca sunt fortate. Asadar, luati in calcul acest risc tot timpul cand este soseaua umeda. Cu cat aveti anvelope mai vechi, cu atat va trebui sa conduceti mai cumpatat si mai precaut, ca sa evitati orice accident.

 

Impactul asupra performantei

In cazul in care tineti la performanta masinii dumneavoastra cand vine vorba de capacitatea de a vira, de a demara si de a frana, trebuie sa stiti ca un pneu ales bine influenteaza abilitatea autoturismului de a efectua astfel de manevre. Nu numai ca veti pierde din manevrabilitate si agilitate, dar riscati si sa iesiti de pe carosabil, atunci cand luati un viraj cu viteza. 

Daca aveti o masina performanta, inseamna ca va permiteti si intretinerea ei, inclusiv la aspectul cauciucurilor, asa ca amintiti-va sa le verificati constant si sa le schimbati inainte ca ele sa se uzeze la pragul ce reprezinta risc.

 

 

Impactul asupra consumului

Sa spunem ca ati amanat schimbarea pneurilor, intrucat nu aveti bani momentan. Insa stiti cat de multi bani pierdeti prin consumul crescut, datorat uzarii lor excesive? Mai precis, cu cat este mai vechi si mai ros cauciucul, cu atat ii scad abilitatile de asigurare a performantei vehiculului.

Concomitent, creste si consumul, iar expertii zic ca un set de anvelope aflate aproape de data ce impune schimbarea poate duce la o crestere de 4 pana la 9 la suta a consumului, in medie.

 

Exista amenzi pentru folosirea de anvelope uzate sau vechi?

Da. Amenda data de Politia Rutiera poate ajunge de la 250 de lei, pana la peste 700 de lei. Criteriul pe care este data este urmatorul: anvelopa trebuie sa aiba o adancime la canalele profilului mare de 1,6 milimetri pe cel putin 75 la suta din latimea sa! Daca se identifica o adancime mai mica, pe mai mult de 25 la suta din latime, atunci soferul autoturismului poate fi amendat. 

 

 

Lasa un comentariu

0 Comentariu