Ce trebuie sa faci cand se aprinde martorul ABS

Am modificat articolul ultima data pe: 26.11.24

 

Pentru a veni in ajutorul soferilor, producatorii de masini cauta sa imbunatateasca constant detaliile tehnice ale autovehiculelor, iar ABS-ul este foarte util. Daca nu stii prea multe despre acest sistem, citeste articolul de mai jos, pentru a vedea cum te ajuta si ce trebuie sa faci daca se aprinde martorul in bord.

 

Cu siguranta ai auzit ca masina este echipata cu ABS, dar daca inca nu stii ce inseamna ABS, citeste acest articol si te vei familiariza cu termenul si cu ce face mai exact. Producatorii de masini incearca permanent sa gaseasca noi si noi solutii care sa te protejeze in trafic si sa te ajute sa te descurci cat mai usor.

 

Ce este ABS-ul?

O intrebare pertinenta care se ridica: ce este ABS-ul, de fapt? Este o precurtare de la un termen ce vine din limba engleza Anti-lock Braking System si este foarte intalnit la masinile mai noi. A aparut pe la mijlocul anilor 1980 si a fost preluat de mai toti producatorii.

Mai pe intelesul tuturor, ce inseamna ABS: este un sistem ce nu permite blocarea rotilor in timp ce franezi. In cazul ca rotile s-ar bloca, masina va patina si se pot intampla numeroase accidente, unele cu urmari foarte grave, asa ca acest sistem este foarte util pentru orice masina.

Ce permite modul de control ABS? In caz ca esti nevoit, in timpul mersului, sa pui o frana brusca, una sau mai multe roti se pot bloca, fiind astfel posibil sa pierzi controlul masinii. Inainte de sistemul ABS, soferii cu experienta aveau o anumita tehnica de franare (frana de motor), dar odata cu aparitia acestuia, sistemul de franare este automatizat.

Astfel, viteza rotii este in permanenta monitorizata cu ajutorul unui senzor, care nu mai permite ca aceasta sa se blocheze in timpul franarii. 

Ce senzori ajuta la o buna functionare a sistemului ABS?

Cum era si normal, de-a lungul vremii, sistemul a evoluat, devenind din ce in ce mai performant. La inceput era doar un senzor ABS montat la diferentialul din spate, la masinile cu tractiune pe spate.

Ulterior, acesta a fost imbunatatit, avand senzori pe fiecare roata, ce comanda sisteme hidraulice mai complicate si sunt legate la computerul de bord. Astfel, sistemul ABS te ajuta sa ai control chiar si la o frana brusca si vei putea sa opresti mai usor, in caz ca ai nevoie. 

 

Cum arata martorul ABS in bord?

Este usor sa iti dai seama ca ai martor ABS aprins deoarece este foarte comod de recunoscut, fiind scrise initialele ABS intr-un cerc, cu dublaj pe anumite portiuni. 

Astfel, printre martori bord Skoda Fabia, de exemplu, vei recunoaste usor cand se aprinde ABS-ul. La fiecare pornire, senzorii fac o autodetectie, asa ca este normal sa vezi aprins printre senzori bord si ABS-ul. Nu trebuie sa iti faci probleme, se va stinge dupa ce pornesti daca totul este in parametri normali. 

 

Care sunt principalele parti componente alte ABS-ului?

Sistemul ABS este format din mai multe parti componente, care se pot schimba si pe portiuni in caz ca este ceva defect. Astfel, ai:

 – senzori – acestia sunt montati pe roti si au rolul de a controla viteza de rotatie. In caz ca se defecteaza, pot fi inclocuiti cu usurinta (cauta preturi pe internet, spre exemplu senzor ABS Golf 4);

 – unitatea de control – analizeaza semnalele primite de la senzori si le transmite mai departe, catre un modulator de presiune (pompa ABS); 

 – modulator de presiune – care va actiona asupra supapelor ce controleaza presiunea la franare. 

Astfel, daca printre martori bord Passat, spre exemplu, apare ABS-ul in timpul mersului, este mai bine sa te prezinti la un service pentru a vedea daca nu trebuie schimbat ceva in cadrul sistemului.  

De ce se aprinde martorul ABS?

Sunt mai multe cauze pentru care poti sa ai bec aprins in bord de ABS, dar acesta nu indica neaparat o defectiune a acestui sistem, pot fi probleme la alti senzori, la sistemul de franare sau chiar erori in bord. 

Dar sa vedem in continuare cateva cauze cand dintre martori bord Renault, spre exemplu, se aprinde ABS-ul: 

 – nivelul de lichid de frana este prea mic – in caz ca exista o scurgere a lichidului de frana, se aprinde martorul de ABS in bord;

 – senzor de viteza defect – pe butucul fiecarei roti sunt incorporati senzori de viteza, iar daca acestia sunt defecti, se va aprinde martorul ABS in bord;

 – modulul ABS este deteriorat – cel mai comun defect al sistemul este coroziunea acestuia, fapt ce va fi semnalat de martorul din bord;

 – pompa hidraulica defecta – si in acest caz se va aprinde martorul in bord, fiind unul dintre semne pompa frana defecta, acestea se pot uza cu trecerea timpului.

Deci, la un senzor ABS defect, ce simptome pot fi: transmisii incorecte la sistemul de franare, fiind necesara mai multa forta pentru a putea sa te opresti. Daca simti acest lucru sau constati ca ai nevoie de mai mult timp pentru a opri masina, trebuie sa-ti faci o programare la service cat mai curand. 

De asemenea, daca vezi ca bec led palpaie cand e aprins, este posibil sa ai o defectiune pe traseul de la senzori la calculatorul de bord, asa ca mergi la un service auto pentru a vedea exact problema. Poti sa te programezi si la o aerisire frane cu ABS, pentru a fi sigur ca totul functioneaza in parametri normali. 

Acum ca ai inteles ce inseamna ABS, cu siguranta ca vei acorda o atentie deosebita acestui sistem, care are un rol foarte important in siguranta ta in trafic. Atunci cand printre martori bord Opel Vectra C sau orice alt model, va aparea ABS-ul, te vei prezenta la un service autorizat, pentru a vedea care este problema.

Sistemul de franare este vital pentru a merge in siguranta la drum si trebuie sa ai grija de el, sa pui lichid de frana cand este nevoie, sa iti faci reviziile la timp, sa te adaptezi la conditiile meteo si sa nu te aventurezi daca nu este necesar. 

 

 

Lasa un comentariu

0 Comentariu