Chiulasa este o componenta foarte importanta a motorului si, din acest motiv, ne-am gandit sa iti oferim mai multe informatii legate de acest subiect, un articol in care vei gasi explicatii despre ce inseamna, de ce trebuie sa ii acorzi atentia cuvenita, ce simptome sunt cand este defecta si cum trebuia sa procedezi in acest caz.
Motorul este foarte important pentru buna functionare a masinii, iar chiulasa reprezinta o mare parte a acestuia, asa ca este bine sa cunosti cat mai multe informatii legate de aceasta. In acest articol ne vom referi in special la chiulasa, pentru a vedea exact ce rol are, ce este de fapt, din ce este compusa etc.
Contents
Ce este chiulasa?
In primul rand, trebuie sa stii ca denumirea corecta este chiulasa, dar popular se mai foloseste foarte frecvent si termenul de chiuloasa.
Chiulasa are ca si rol principal inchiderea camerei de ardere, se monteaza deasupra blocului motor, peste cilindri. Este o piesa confectionata din fonta sau din aliaj de aluminiu, turnata.
Este o piesa esentiala, prezenta pe fiecare masina, iar dupa procesul de turnare are loc un proces de imbatranire, pentru a elimina din piesa tensiunea reziduala. Fiecare parte componenta a acesteia trebuie sa fie perfecta, deoarece de ea depinde buna functionare a masinii.
Ce tipuri de chiulase sunt?
Chiulasa poate fi dintr-o singura bucata, un corp integral, ce acopera toti cilindrii. De asemenea, pot fi si individuale pentru fiecare cilindru in parte sau din doua bucati, fiecare acoperind un grup de cilindri, ce se intalneste de obicei la motoarele la care cilindrii sunt pozitionati in V.
Ce rol are chiulasa?
Chiuloasa motor este o piesa multifunctionala. Impreuna cu blocul motor si pistonul, aceasta formeaza camera de ardere. De asemenea, este inclusa si in sistemul de distibutie printr-o parte din piesele componente precum: arcuri, supape, tacheti, arbori cu came etc.
Fiind parte integranta a mai multor sisteme, aceasta este supusa la numeroase solicitari, atat mecanice, cat si termice, motiv pentru care este important sa se comporte cat mai bine. Astfel, chiulasa trebuie sa reziste la temperaturi foarte mari, la socuri mecanice, sa fie etansa pentru lichidul de racire, ulei si gazele de admisie si evacuare.
Este esential sa nu existe pierderi de presiune la nivelul chiulasei, deoarece se va pierde putere. Pe langa multe restrictii si cerinte de care se tine cont la confectionarea acestora, este important ca piesa sa fie cat mai usoara.
Cum se prinde chiulasa de blocul motor?
Aceasta piesa se prinde cu ajutorul prezoanelor si exista o tehnica precisa care trebuie urmata, deoarece se poate deforma. Astfel, acestea se strang pe colturi opuse, fara a merge pana la maxim, cuplul strangere chiuloasa fiind foarte important.
Prezoanele nu se strang la mana, ci cu ajutorul unei chei dinamometrice, pentru a putea respecta exact indicatiile din manualul de service. De asemenea, dupa ce ai folosit deja un prezon pe care l-ai strans pana la maxim, acesta trebuie inlocuit, fiind de unica folosinta. Daca este prea stransa, poti sa ai chiuloasa fisurata sau deformata, ceea ce poate produce avarii foarte grave masinii.
Ce trebuie sa stii despre garnitura de chiulasa?
O componenta de baza este si garnitura de chiulasa, deoarece de ea depinde etanseitatea acesteia. Motorul este format din doua mari parti, confectionate din metal, iar garnitura de chiuloasa are rolul de a lega cele doua parti componente, facandu-le sa functioneze ca una singura.
Garnitura are un rol crucial deoarece trebuie sa pastreze compresia din camera de ardere, sa suporte temperaturi si frecari foarte mari, sa previna scurgerile de ulei sau de antigel.
In ultima perioada, partile motorului se confectioneaza din diferite materiale, care se comporta diferit la temperaturi inalte, asa ca o garnitura chiuloasa trebuie sa suporte frecarile si dilatarile, si sa asigure o buna functionare a acestora, ca un tot unitar.
Cea mai frecventa problema este garnitura de chiuloasa arsa. Acest fenomen se poate intampla din cauza ca temperaturile interioare depasesc normalul, frecarile si dilatarile pieselor cu care intra in contact sunt foarte puternice, motorul este supraincalzit etc.
In acest caz, trebuie sa iei in calcul o schimbare garnitura chiuloasa cat mai repede, deoarece ea nu isi mai indeplineste functiile si poate conduce la distrugerea motorului.
Dar sa vedem ce simptome garnitura chiuloasa arsa sunt: supraincalzirea motorului este cel mai frecvent semn; antigelul intra in baia de ulei. In acest caz, indicat este sa te indrepti spre cel mai apropiat service pentru a remedia defectiunea, deoarece daca circuli mult cu o garnitura de chiulasa arsa poti sa provoci daune majore motorului. In plus, daca dai o cautare pe schimbare garnitura chiuloasa pret, vei vedea ca sunt variabile, in functie de modelul masinii (de la 450 la 2000 ron sau mai mult), dar oricum defectarea motorului va fi mult mai costisitoare.
Ce simptome sunt la o chiulasa fisurata?
In cazul in care chiulasa este fisurata, este posibil sa observi urmatoarele simptome:
- Scurgere de ulei – pe care o vezi usor sub masina, cand este parcata;
- Scurgere lichid de racire – de asemenea, vei observa pete sub masina;
- O scadere a performantelor motorului – urca greu in panta, nu porneste de pe loc cum esti obisnuit etc.
In acest caz tot spre un service trebuie sa te indrepti pentru a afla verdictul final. Unele ateliere ofera si serviciul de rectificare chiuloasa. Este important sa iei o hotarare buna, deoarece asa cum am tot mentionat pe parcursul articolului, este o piesa importanta a masinii, prin intermediul careia circula gazele de evacuare si de admisie, lichidul de racire si uleiul, iar aceste patru circuite trebuie sa fie etanse. Circulatia lichidului de racire si a uleiului trebuie sa fie independenta.
Astfel, dupa ce ai raspunsul de la service, trebuie sa vezi ce este mai convenabil si mai sigur pentru tine, chiar daca atelierul face reparatii chiuloase, poate este mai bine sa o inlocuiesti, chiar daca pretul este mai mare, dar va rezista mai bine in timp si va fi mai sigura.
Lasa un comentariu
0 Comentariu