Cand si cum folosim frana de motor

Am modificat articolul ultima data pe: 26.11.24

 

In trafic de multe ori trebuie sa franezi pentru a evita un pericol, in apropierea scoliilor, la treceri de cale ferata sau treceri de pietoni etc., astfel, cu cat stii mai multe despre tipurile de franare si cand pot fi ele utilizate, cu atat vei fi mai in siguranta, iar in acest articol ne vom referi la frana de motor.

 

Frana de motor este mai des utilizata de soferii cu experinta care stiu care sunt situatiile in care sa o folosesca si cum se face corect. Chiar daca esti sofer de mai mult timp, daca esti incepator, afla mai multe din acest articol despre frana de motor, deoarece va fi foarte bine sa cunosti aceste manevre cand esti la volan. 

 

Cum poti sa opresti sau sa incetinesti masina?

Sunt mai multe moduri prin care poti sa opresti sau sa incetinesti masina daca este cazul si anume cu:

  • Frana de mana – are ca si scop blocarea rotilor masinii, atunci cand aceasta este stationara si se mai foloseste si termenul de frana de ajutor.
  • Frana de picior – sau frana de serviciu, este frana principala si actioneaza asupra tuturor rotilor, avand drept scop incetinirea pana la oprirea masinii, indiferent de viteza cu care se deplaseaza sau de incarcatura. Atunci cand este actionata frana de picior se aprind stopurile din spate, in mod automat, pentru a semnaliza celorlati participanti la trafic intentia ta de a micsora viteza sau de a opri.
  • Frana de motor – este nevoie de un plus de experinta si atentie, folosim aceasta varianta in special iarna, cand conditiile meteo sunt mai dificile. In continuare, iti vom explica mai pe larg cum se foloseste si cand este indicat sa apelezi la frana de motor. 

Cum functioneaza frana de motor?

Cele doua sisteme de franare clasice, frana de mana si cea de picior, folosesc sistemul mecanic de franare al masinii. Frana de motor foloseste motorul pentru a incetini viteza de deplasare, fara a avea nevoie de sistemul mecanic.

Dar sa vedem cum se face frana de motor? Aceasta este actionata in momentul in care se face trecerea la o treapta de viteza inferioara. Cand viteza de deplasare trebuie redusa, se ia piciorul de pe pedala de acceleratie, se inchide clapeta care astfel opreste fluxul de aer ce intra in galeria de admisie si masina incetineste. Efectul se simte mult mai puternic la masinile pe benzina.

Schimbarea vitezei intr-o treapta inferioara are ca si efect accelerarea procesului de incetinire, mai ales cand este simultan cu parasirea pedalei de acceleratie.

In ce situatii se recomanda folosirea franei de motor?

La franare, vehiculul derapeaza. Cum reactionati corect? Aceasta este si o intrebare de la examenul auto si, daca nu iti mai amintesti raspunsul, trebuie sa iei piciorul de pe pedala de frana, sa rotesti usor de volan in sensul invers al deraparii, iar dupa ce te echilibrezi poti actiona usor frana de motor pentru a incetini. 

Este un drum cu serpentine pe care trebuie sa cobor. Cum procedati corect in aceasta situatie?  Chiar daca este vreme buna, dar mai ales cand conditiile meteo sunt neprielnice, ai nevoie de frana de motor la coborare, pentru a fi in siguranta. La viraje aceasta este mult mai utila decat frana clasica. 

In principal sunt doua mari situatii la care se recomanda permanent folosirea franei de motor: pe timp de iarna, deoarece pe drum poate fi polei sau gheata, iar actionarea franei mecanice nu te va ajuta, sau atunci cand circuli mult prin oras si vrei sa mai faci economie la carburant, fiind multe opri si porniri.

Pe langa acestea, mai sunt si cateva situatii particulare in care este bine sa folosesti frana de motor.

  • La drum intins – pe autostrada de exemplu, sunt mai multe situatii cand viteza de deplasare trebuie redusa: cand apare un automobil in fata in urma unei depasiri; cand este in fata un automobil care se deplaseaza cu o viteza mai redusa; cand vrei sa parasesti autostrada etc. In aceste cazuri frana de motor este indicata, luand piciorul de pe acceleratie si, daca vrei sa fie mai eficienta franarea, schimbi si intr-o treapta inferioara de viteza.
  • In situatii de urgenta – este posibil sa iti apara un abstacol brusc in fata (un pieton, un animal, un autovehicul etc.) si este nevoie sa franezi cat mai repede. In acest caz, pe langa apasarea franei de picior si a ambreiajului simultan, poti sa treci rapid, cu mana,  si cu o treapta sau doua de viteza, mai jos. Ce rol are ambreiajul? Acesta transmite miscarea de rotatie de la motor la cutia de viteza, deci ajuta la schimbarea treptei de viteza si, in acelasi timp, protejeaza motorul de schimbarile bruste care pot sa apara in trafic. 
  • Pe un drum in serpentine – asa cum am aratat si mai sus, un drum cu multe serpentine este ceva mai dificil, chiar si atunci cand conditiile meteo sunt prietenoase. Daca atunci cand urci frana de motor nu este de ajutor, la coborare situatia se schimba si aceasta trebuie utilizata. Fiind vorba de multe viraje, unele foarte stranse, frana de motor este mult mai eficienta decat franarea mecanica. Se recomanda frana de motor si atunci cand vrei sa cobori o panta abrupta. 
  • Frana de motor se poate folosi si in cazul masinilor cu automata, dar este mai putin eficienta ca si in cazul masinilor avand cutie manuala, sistem de functionare fiind diferit. Putem totusi vorbi de o franare de motor atunci cand se trece intr-o trepta de viteza inferioara. 

 

In concluzie, sunt multe situatii in care franarea clasica nu este recomandata, sau trebuie combinata cu cea de motor, pentru a evita situatiile neplacute care pot conduce la accidente cu urmari grave. Folosirea franei de motor atunci cand este cazul iti va aduce un consum de combustibil mai redus si un plus de siguranta in trafic. 

 

 

Lasa un comentariu

0 Comentariu