O data cu impunerea legislativa de a utiliza anvelope dedicate pe timp de iarna, tot mai multe persoane aleg sa efectueze cumparaturile din magazinele second hand, datorita pretului semnificativ mai mic, si este necesar sa fii bine informat pentru a face o achizitie cat mai buna.
Anvelopele sunt consumabile pentru masina si trebuie schimbate atat in functie de sezon, existand variante speciale pentru iarna, pentru vara sau mixte, cat si la un anumit interval de timp, deoarece aceastea se uzeaza si prezinta un risc pentru siguranta ta in trafic.
Din acest motiv, in continuare iti prezentam informatii cu privire la anumite notatii pe care le intalnesti inscriptionate pe anvelopa, pentru a putea determina cu exactitate ceea ce iti comunica. Foarte des auzi vorbindu-se de DOT atunci cand vine vorba de cauciucuri si, daca nu esti familiarizat cu termenul si nu stii ce reprezinta, citeste ghidul de mai jos.
Contents
Ce este DOT?
In primul rand, trebuie sa stii ce inseamna DOT la anvelope. Este o notatie ce are in componenta atat litere, cat si cifre si a fost introdusa de Ministerul Transporturilor din SUA pentru a standardiza informatiile oferite de producator.
De fapt, DOT cauciucuri vine de la prescurtarea Department Of Transportation, fiind mult mai usor de folosit in cadrul unei prezentari sau in discutiile curente.
Ce indica DOT?
La anvelope, DOT prezinta mai multe informatii utile cu privire la cine este producatorul, tara de unde provine, precum si data fabricatiei. Astfel, citirea anvelopelor iti va oferi mai multe informatii, avand astfel garantia ca nu esti gresit informat de vanzator.
Unde gasesc aceste informatii?
DOT la anvelope este trecut in clar pe flancul acesteia si, cu cat este mai nou, cu atat mai bine se pot vedea detaliile. Aplicand metode de inscriptionare pe anvelope, producatorul iti va detalia informatiile de interes pentru tine. Este posibil ca ultimul grup de cifre sa apara doar pe un sigur perete al cauciucului.
Cum arata aceasta serie?
DOT anvelope este sub forma unei serii compusa din 3 grupe ce sunt incadrate separat.
Astfel, aceste coduri pe anvelope inseamna: prima serie de 4 (cifre si litere) iti ofera informatii cu privire la producator si dimensiuni. Primele doua semne din grup reprezinta tara unde au fost fabricate anvelopele si care este producatorul acestora. Ultimele doua iti vor arata dimensiunea si, in general, sunt standardizate de catre producator.
Al doilea grup poate fi din 3 sau 4 caractere, litere si cifre, reprezinta tot o standardizare a producatorului, de unde se pot extrage informatii cu privire la lotul de care apartine produsul, precum si tipul acestuia. Sunt standardizari interne ale fiecarui producator in parte si sunt mai putin relevante pentru tine, ele fiind necesare mai ales celui responsabil pentru a putea detecta in caz de nevoie un lot.
Cel mai usor de citit si interpretat, ce tine de marcaje pe anvelope,este cel de-al treilea grup si poate fi, de asemenea, format din 4 sau 3 semne, doar cifre de data aceasta. Pe anvelopele DOT vechi, ce au fost produse inainte de 2000, poti gasi codul doar cu 3 cifre, iar dupa aceasta data, gasesti coduri cu 4 cifre.
Acest grup de cifre iti ofera informatii legate de data fabricatiei, primele doua reprezentand saptamana din an si ultimele doua anul (la cele cu 3 ultima reprezinta anul). Spre exemplu, un cod de forma 3909, a ultimului grup, inseamna ca anvelopele au fost fabricate in anul 2009 in saptamana 39.
Ce relevanta are pentru tine aceasta informatie?
Desi se vorbeste mult despre DOT anvelope, si din aceasta serie poti obtine informatii cu privire la producator, tara de provenienta si data fabricatiei, mai sunt multe alte aspecte de care trebuie sa tii cont atunci cand decizi sa iti achizitionezi un set.
Fata de data fabricatiei, mai important pentru anvelopele cumparate second hand este cat au fost acestea montate pe o masina, rezultand gradul lor de folosire. Atunci cand sunt utilizate, acestea se uzeaza mult mai repede decat la depozitare, din cauza mai multor factori, cum ar fi: starea drumurilor, multiple solicitari la impact, variatii de temperatura etc.
In timpul folosirii, anvelopele sunt supuse la temperaturi mai ridicate, ce rezulta din cauza vitezei de rulare, presiunii mici sau sarcinilor mari, grabindu-se astfel gradul de uzura. Chiar daca masina pe care sunt montate nu este utilizata des, acestea se vor degrada mai repede, deoarece sunt umflate.
La ce caracteristici trebuie sa fii atent
Chiar daca vrei anvelope de vara (cateva exemple gasesti aici), sau optezi pentru modele de iarna, sunt o serie de caracteristici importante asupra carora trebuie sa te opresti: sa iti ofere aderenta crescuta, un grad de siguranta ridicat, sa aiba performante bune de franare, indiferent de tipul de carosabilul pe care se afla, sa aiba un zgomot redus in interiorul masinii, dar si performante ridicate care sa conduca si la un consum mai redus de carburant.
Dimensiunea este, de asemenea, un aspect foarte important si cu ajutorul unui calculator de anvelope pe care il poti gasi usor in mediul online: poti vedea care va fi viteza cu care poti circula, daca decizi sa iti iei un alt model, cu o alta raza si circumferinta.
Care sunt motivele pentru care anvelopa nu imbatraneste semnificativ inainte de a fi folosita?
Anvelopele, inainte de folosire, sunt depozitate in conditii optime, nu sunt umflate si nici nu sunt supuse la impact si alte solicitari. Din acest motiv, ele imbatranesc foarte putin in comparatie cu cele care sunt folosite.
Conform mai multor studii de specialitate, o anvelopa intr-un an de depozitare imbatraneste cat in trei saptamani daca este rulata.
Totusi pentru anvelope Michelin, producatorul recomanda schimbarea la 10 ani, chiar daca nu au fost folosite, dar este o precizare ce tine strict de acest producator, avand in vedere mai mult masuri de precautie, decat tehnice.
Pentru a prelungi cat mai mult viata unei anvelope in conditii de siguranta, trebuie sa ai grija sa verifici periodic presiunea, adancimea de profil, precum si aliniamentul masinii.
Lasa un comentariu
0 Comentariu