Codul rutier si anvelopele de vara

Am modificat articolul ultima data pe: 26.11.24

 

Ce spune codul rutier despre cand trebuie sa ne schimbam anvelopele de vara? Ce riscam daca suntem prinsi cu ele iarna? Suntem scutiti de astfel de griji, daca optam pentru un set de cauciucuri all-season, ori care sunt si dezavantajele acestora? Adresam raspunsuri acestor intrebari, in paragrafele care urmeaza!

 

O mare parte din cititorii nostri doresc sa fie foarte bine informati, in ceea ce priveste legislatia ce tine de condusul pe sezonul rece ori cald, in siguranta. A sosit timpul sa discutam si despre anvelopele de vara. Iata ce zice legea, in legatura cu ele:

 

Ce specifica legislatia in vigoare despre anvelopele de vara?

Mai intai de toate, cand trebuie sa trecem de la anvelopele de sezon rece la cele de sezon clar? Situatia este destul de neclara, in ceea ce priveste legea. Mai precis, nu exista vreo data oficiala la care trebuie sa treceti la cauciucuri de vara. 

S-ar putea sa vedem destula bombaneala din partea unor soferi, de genul “legile astea sunt facute aiurea si dupa ureche, ca deh, traim in Romania!” si asa mai departe – dar, exista o logica in spatele absentei specificarii zilei de schimbare.

Logica este urmatoarea: daca utilizati anvelope de iarna, in timpul sezonului cald, pericolele de derapare si de pierdere a controlului sunt absente! Veti pierde din performante, da, insa nu veti spori clar si vizibil riscul pe sosele, atat pentru dumneavoastra, cat si pentru ceilalti participanti.

In schimb, legea este relativ mai clara in ceea ce priveste momentul in care trebuie sa treceti la pneuri de iarna si exista amenzi in cazul in care Politia va prinde fara ele, cand carosabilul este acoperit cu gheata si zapada. 

Ba chiar si vara riscati sa luati astfel de amenzi, in cazul in care calatoriti pe anumite drumuri, cum este Transalpina sau Transfagarasanul. Insa, in articolul de fata, vom discuta numai despre situatia despre anvelopele pentru vara.

Pot sa le pun mai devreme?

Depinde de vreme, insa in special de clima. Vremea se refera la cum este afara, in acest moment, insa clima este tiparul de temperaturi si precipitatii specific unei zone, de exemplu Romania are climat temperat-continental, cu ierni grele si veri calduroase. 

Prin urmare, puteti trece la anvelopele de vara de indata ce iarna se termina, iar pe sosele nu mai este gheata ori zapada. In plus, este de preferat ca temperaturile sa se mentina, constant, peste pragul de inghet (0 grade), atat ziua cat si noaptea. Pentru a fi siguri, este de recomandat sa le instalati atunci cand sunt cateva grade bune peste acest prag.

Insa, mai avem niste lucruri de mentionat. Din pricina schimbarilor climatice, in tara noastra au existat, in ultimii ani, ingheturi si ninsori-surpriza, cum a fost in 2017, cand in Aprilie au fost cateva zile de viscol, dupa ce toti copacii au infrunzit. 

Este bine sa preveniti si astfel de situatii, intrucat se pare ca ele vor deveni din ce in ce mai frecvente, prin urmare fiti cu ochii pe prognozele meteo, astfel incat astfel de mini-ierni intarziate sa nu va ia prin surprindere si sa aveti echipate pneurile de zapada.

 

Totusi, ce se intampla daca folosim anvelope de vara iarna, ori cele de iarna vara?

Este bine sa fiti curiosi in aceasta privinta, insa sa nu experimentati pe cont propriu. Sa incepem cu anvelopele de vara, utilizate pe timpul iernii: ei bine, intr-o astfel de situatie, masina va derapa. Mult. Riscul de accident este foarte mare, controlul redus, iar asta se intampla indiferent daca vorbim despre demarari si franari, ori despre schimbatul directiei. Pentru ca pericolul este mare, se explica si amenzile riscate de soferi, in cazul in care nu renunta la pneurile de vara in timpul sezonului rece.

Daca utilizati anvelope de iarna, vara, atunci este bine sa stiti ca formula de cauciuc a acestora isi pierde proprietatile aderente, peste temperaturi de 7 grade Celsius, devenind elastic si moale. Se pierde un anumit grad de control si performanta, cand rulati cu ele, iar eficienta ecologica descreste si ea. 

In plus, daca mergeti cu viteze mari, fenomenul de acvaplanare devine destul de notabil. Creste si zgomotul la rulare, iar uzura pneului este accentuata, ceea ce duce la scurtarea vietii cauciucurilor in mod accelerat.

Cu toate acestea, nu exista risc imediat de accident, daca le utilizati, prin urmare nu riscati amenzi sau alte probleme, in cazul in care Politia Rutiera va trage pe dreapta si le observa echipate la masina dumneavoastra.

 

Putem pune pneuri de iarna la o pereche de roti si de vara la cealalta?

Mai exista si aceasta parere printre unii soferi: putem pune anvelope pentru vara la o pereche de roti si un set de iarna la cealalta, preferabil la cea tractoare? Nu se obtin ambele beneficii, in acest caz? Raspunsul este simplu: NU! Insa doar la masina mica. 

Conform Ordonantei nr. 5 din 26 ianuarie 2011, trebuie sa instalati anvelope de iarna la toate cele patru roti. Doar camioanele au specificat faptul ca pot rula cu anvelope de iarna doar pe rotile de tractiune.

Merita investit in anvelope all season?

Depinde de ce fel de sofer sunteti. Tineti mult la scos orice dram de performanta din masina dumneavoastra? Apreciati eficienta maxima in timpul sezonului de vara si siguranta in timpul iernii? Atunci veti prefera sa schimbati in functie de anotimp pneurile. 

Insa, daca doriti sa fiti scutiti de grija asta si sa conduceti domol si cumpatat, fara a va gandi la performanta maxima a masinii in ceea ce priveste controlul si consumul, s-ar putea sa preferati instalarea unor cauciucuri all-season, care sa nu necesite schimbare de doua ori pe an. 

Logica este simpla: anvelopele all season sunt sigure atat iarna, cat si vara, insa nu sunt la fel de sigure iarna, ca un set dedicat, si nu permit asa de multa performanta si aderenta vara, la fel ca un model pentru acest anotimp. 

Asadar, ganditi-va bine la modul in care conduceti si ce ati aprecia pentru dumneavoastra, echipandu-va masina in modul dorit, dupa ce ati luat o decizie in legatura cu acest aspect.

 

 

Lasa un comentariu

0 Comentariu