Volkswagen, BMW, Mercedes Benz sunt doar cateva dintre brandurile care au adus pe piata cele mai bune motoare diesel ale momentului. Puternice, fiabile, rezistente, aceste alternative la tehnologia pe benzina fac mai economic transportul pe distante mari si reduc frecventa interventiilor in service.
Inventat in 1892, motorul diesel aduce pe piata alternativa motorinei ca si combustibil mai eficient, potrivit pentru care circula mult si pe distante mari, in special in afara orasului. Masinile pe motorina sunt mai rezistente, mai economice, usor de intretinut si au la bord cele mai fiabile motoare ale momentului, printre care se numara Volkswagen 1.9 litri TDI ALH, Mercedes Benz 2.2 litri cu 4 cilintri si BMW 2.0 litri.
Contents
Primul motor diesel
Motorul diesel a fost inventat in anul 1892 de catre Rudolf Diesel, pe baza conceptului fizicianului si matematicianului francez Sadi Carnot care a pus la punct un motor ce functiona cu praf de carbune.
Prototipul a fost pornit pentru prima data in 1893, an in care a fost si brevetat, iar numele Diesel i-a fost acordat in anul 1895, dupa cel al inventatorului. Varianta initiala a motorului avea o putere de 20CP.
Spre deosebire de motorul pe benzina, varianta diesel se bazeaza pe aprindere obtinuta prin generarea unei temperaturi ridicate prin compresie, si nu cu ajutorul unei componente suplimentare.
Motorul diesel – componente
Motoarele includ sute de piese cu roluri bine definite, esentiale sau secundare. Tinand cont de functia pe care o indeplinesc componentele unui motor diesel pot fi grupate in cateva sisteme principale:
- sistemul de injectie a carburantului care include pompe, injectoare, filtre si separatoare de apa;
- sistemul de lubrifiere – pompa de ulei si filtre ce au rolul de a mentine piesele motorului in stare optima, protejate de uzura si coroziune;
- sistemul de racire a motorului – controleaza agentul de racire (combinatie de apa si glicol) fiind format de regula dintr-o pompa si un filtru;
- sistemul de evacuare – are rolul de a conduce gazele de evacuare de la cilindri, prin orificiul de evacuare;
- turbina – realizeaza compresia aerului pentru a face motorul mai puternic.
TDI versus CDTI
Pentru cei curiosi sa stie ce inseamna TDI, acronim prezent adesea in numele unor motoare diesel, putem spune ca acesta provine de la Turbocharged Direct Injection (motor turbo cu injectie) si reprezinta tehnologia care a transformat acest tip de motor intr-unul popular. Este insa un sistem mai putin eficient ca motorul pe benzina, a carui productie costa cu pana la 5% mai mult, este destul de zgomotos si produce multe noxe.
Alternativa CDTI a fost dezvoltata de Magneti Moretii in colaborare cu Centrul de cercetare de la Fiat. Acest tip de motor include o structura modulara, alcatuita din pompa de inalta presiune, rampa comuna si unitate de comanda electronica. Rampa comuna este elementul definitoriu a ceea ce inseamna CDTI (Common Rail Diesel Turbo Injection) si face referire la solutia de injectare a carburantului care este in acest caz aceeasi pentru toti cilindrii.
Avantajele oferite de motorul diesel
Motorul disel se diferentiaza de cel pe benzina prin cateva avantaje care au determinat numerosi soferi sa opteze pentru aceasta alternativa. Iata cateva dintre ele:
- motorina este un carburant mai eficient, care ofera o energie mai mare, asigurand o economie de pana la 30% la consum, in raport cu benzina, motiv pentru care modelele pe motorina sunt considerate masini cu consum mic;
- aceasta tehnologie permite si folosirea de biocombustibili, formati din 80% motorina si 20% combustibil organic;
- pentru ca motorina este un carburant mai greu si motoarele diesel sunt constructii mai solide si mai durabile, ajungand sa dubleze durata de exploatare a unei variante pe benzina. Daca vei cauta deci cel mai fiabil motor din lume, cel mai probabil il vei gasi in aceasta categorie;
- la acelasi numar de cai putere, un motor diesel ofera un cuplu mai mare decat cel pe benzina, ceea ce il recomanda ca tehnologie pentru cea mai buna masina de familie, indiferent ca vorbim despre un SUV sau o combinatie cu rulota;
- se spune despre versiunile diesel ca sunt masini usor de intretinut si este partial adevarat – motorul neavand bujii clasice si distribuitor, scapi de inlocuirea periodica a acestora. Pe de alta parte de multe ori interventiile la masini pe motorina sunt mai scumpe decat la cele pe benzina, deci daca ai probleme la motor sau la emisii vei plati mai mult.
Dezavantajele unui motor diesel
Desi in multe situatii poate fi considerat cel mai bun, un motor diesel nu este perfect, prezentand aspecte negative pe care este bine sa le iei in calcul daca vrei sa cumperi o masina pe motorina:
- tehnologia diesel este semnificativ mai poluanta decat cea a motoarelor pe benzina, deci ia in considerare acest aspect si tendintele de orientare catre autovehicule cat mai ecologice care se manifesta in piata, inainte de a te orienta catre o astfel de masina;
- masinile diesel sunt mai zgomotoase;
- pretul de achizitie este mai mare si se amortizeaza intr-o perioada rezonabila de timp doar daca masina este utilizata frecvent.
Top masini fiabile cu cele mai bune motoare diesel
Ca in orice alt domeniu, si in categoria motoarelor diesel exista varfuri care se remarca prin rezistenta si fiabilitate. Topul anului 2020 iti pune la dispozitie pentru a alege, urmatoarele variante:
- Volkswagen 1.9 litri TDI ALH, prezent in modele de masini precum Skoda Octavia Tour, Volkswagen Golf 4, Passat B5;
- Mercedes-Benz 2.2 litri cu 4 cilintri care pune la dispozitie 204CP si un cuplu de 500Nm. Lansat in 2008 acest motor este inclus in masinile din seriile: E-Klasse, standard si coupe, si GLK;
- BMW 2.0 litri, este considerat cel mai bun motor diesel de 2 litri;
- BMW 2.5 litri cu 6 cilindri in linie un motor echilibrat, potrivit pentru masinile cu tractiune pe spate;
- Volkswagen 3.0 TDI V6 este folosit in modelele Volkswagen premium (Phaeton si Touareg).
Cum se intretine corect un motor diesel
Nu este suficient sa alegi unul dintre cele mai bune motoare diesel, este important sa stii si cum se exploateaza corect aceasta tehnologie pentru a te bucura de avantajele ei. Iata cateva sfaturi care te pot ajuta:
- desi sunt considerate cele mai rezistente autoturisme, la turatiile de sub 1600rpm pot incepe sa aiba probleme cu filtrul de particule si depunerile de calamina, deci nu merge mult cu masina subturata;
- nu se recomanda accelerarile bruste de la 1800rpm sau sub acest nivel;
- masinile pe motorina nu sunt gandite pentru trafic exclusiv urban, in care se vor uza mai repede, deci iesi din oras cat poti de des;
- schimba uleiul la timp, pentru a proteja turbina si alege formula corecta (uleiuri 5W30 pentru modelele care specifica un nivel de vascozitate de 5 la rece si de 30 la cald etc.);
- foloseste o motorina de calitate – nu exista cea mai buna motorina pentru VW, BMW sau Opel, insa exista motorina cu care masina ta va rula in mod evident mai bine. Testeaza mai multi furnizori si ramai la cel cu care obtii cele mai bune performante si cel mai lin rulaj;
- mergi la timp cu masina in service – chiar si cele mai bune motoare diesel vor intampina la un moment dat defectiuni, mai mici sau mai mari, si este important sa fii atent la semnele care pot da de gandit. De exemplu, evacuarea de fum alb excesiv la diesel poate indica atat probleme minore, cat si grave.
Lasa un comentariu
0 Comentariu